wirtualny spacer
lądowisko dla helikopterów
Panorama okolicy 360
Planowana inwestycja
Park Ochrony Bieszczadzkiej Fauny

triangle Aktualności

Bądź na bieżąco

  1. Aktualności
07 czerwca 2024

Wielu określa ten pomysł mianem hitu turystycznego Bieszczadów. Na stacji głównej Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej w Majdanie przewidziano wiele inwestycji, których celem będzie poszerzenie dotychczasowej oferty. Dzisiaj odbyło się uroczyste podpisanie umowy o współpracę.

Bieszczadzka Kolejka Leśna to miejsce z historią, co dodatkowo wpływa na popularność tego miejsca. Każdego dnia, w sezonie letnim, ze stacji głównej w Majdanie odjeżdża rzesza pasażerów, którzy mają do wyboru dwie trasy – dłuższą do Balnicy oraz krótszą do Dołżycy. Co roku ciuchcia wąskotorowa przewozi ponad 150 tysięcy turystów. Właśnie dla ich komfortu, a także poszerzenia oferty, realizowane będą nowe inwestycje.
 


Stacja główna Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej w Majdanie. | foto Krzysztof Witek /Biuro prasowe UMWP

 

W Majdanie zaplanowano przebudowę i rozbudowę istniejącej wiaty o konstrukcji stalowej oraz zmianę jej przeznaczenia na budynek usługowy. Powstanie centrum obsługi turystów z prawdziwego zdarzenia. Oprócz niezbędnego zaplecza administracyjnego, socjalnego, technicznego i gospodarczego, znajdzie się tam pomieszczenie pełniące funkcje sali wystawowej i konferencyjnej ze stałą ekspozycją muzealną, prezentującą historię kolejek wąskotorowych w Bieszczadach. Ponadto zaplecze sanitarne, szatnia i magazyn pozwolą na organizację wydarzeń tematycznych (konferencje, szkolenia, koncerty, wernisaże, wystawy czasowe, pokazy filmowe), związanych z dziedzictwem kulturowym i przyrodniczym regionu. Pomieszczenia administracyjne umożliwią obsługę wydarzeń, a przede wszystkim będą służyć obsłudze ruchu turystycznego jako kasy biletowe i punkt informacji turystycznej.

 

Powstanie kładka z platformą widokową i drezyny

W ramach inwestycji na stacji Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej w Majdanie powstanie również turystyczno-dydaktyczna kładka o długości około 400 metrów. Będzie ona prowadziła z centrum stacji na pobliskie wzgórze, gdzie znajdować się będzie platforma widokowa. Wejście i nachylenie zostaną dostosowane do użytku przez osoby na wózkach. Ścieżka tematyczna pozwoli zmysłami doświadczyć lasu, będzie mówić o historii, technice, życiu, zmianach związanych z eksploatacją lasu.

Wielką atrakcją dla turystów staną się z pewnością drezyny rowerowe, które w ramach projektu zostaną kupione i które będą jeździły po torach Bieszczadzkiej Kolei Leśnej. Będzie to możliwe dzięki remontowi około 3 kilometrów torów od Cisnej do Dołżycy. Działania te umożliwią bezpieczny przejazd lekkich drezyn rowerowych. W planach jest zakup 26 drezyn rowerowych i ich wykorzystanie w celu organizacji rekreacyjnych przejazdów turystycznych, Drezyny rowerowe będą dwuosiowymi pojazdami napędzanymi siłą mięśni. Zostaną tak zaprojektowane, że maksymalnie na jeden wagonik wsiądzie 5 osób.


Podpisano umowę na planowane inwestycje

Wszystkie te działania są możliwe dzięki pieniądzom z funduszy Unii Europejskiej za pośrednictwem Programu Interreg NEXT Polska-Ukraina 2021-2027 oraz dzięki polsko – ukraińskiej współpracy w ramach programu. W czwartek (6 czerwca) na stacji głównej Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej w Majdanie podpisano umowę pomiędzy partnerami projektu. Po stronie polskiej jest nim Fundacja Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, po stronie ukraińskiej są to Iwanofrankiwska Rada Obwodowa oraz Wójt Wsi Wyhoda.

"Doskonale zdajemy sobie sprawę, jaki posiadamy skarb, jak cenne przyrodniczo i turystycznie są Bieszczady. Wiemy, jak wielkim są magnesem dla wielu turystów. Ten projekt jest wyrazem naszej dbałości o stałe podnoszenie atrakcyjności miejsc, które tak chętnie i tłumnie odwiedzają goście. Bo turyści kochają znane sobie szlaki, ale chcą też odkrywać nowe możliwości. I tu takie właśnie powstaną. Jestem przekonany, że i kładka wśród drzew i drezyny i centrum, w którym organizowane będą koncerty oraz wystawy szybko znajdą uznanie i będą chętnie odwiedzane" – mówi marszałek Władysław Ortyl.

Cały projekt ma być zrealizowany w ciągu 2,5 roku. Jego polska część będzie kosztował ponad 15 milionów złotych.


Źródło informacji: wbieszczady.pl

newsletter
Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij