wirtualny spacer
lądowisko dla helikopterów
Panorama okolicy 360
Planowana inwestycja
Park Ochrony Bieszczadzkiej Fauny

triangle Aktualności

Bądź na bieżąco

  1. Aktualności
28 grudnia 2022

Mimo że od oficjalnego otwarcia najnowszego ośrodka Polskich Kolei Linowych w Solinie minęło już ponad pół roku, to nadal cieszy się ona dużym zainteresowaniem i przyciąga turystów z całego kraju.

Symbolicznym podsumowaniem etapu przygotowania koncepcji budowy widokowej kolei gondolowej nad zaporą wodną w Solinie było podpisanie umowy między Gminą Solina, a Polskimi Kolejami Linowymi.
To dobry dzień dla Polskich Kolei Linowych i dla Gminy Solina, jak i całego województwa podkarpackiego. Podpisanie tej umowy jest początkiem procesu powstania nowego ośrodka turystycznego Grupy PKL, realizowanego zgodnie z przyjętą strategią rozwoju w bardzo atrakcyjnej lokalizacji turystycznej. Dla gminy jest to szansa na nowe miejsca pracy, jak i kolejną, bardzo ważną atrakcję turystyczną dla odwiedzających. Obecnie spółka jest w trakcie uzyskiwania pozwolenia na budowę

 

 

- mówił w grudniu 2020 roku Daniel Pitrus, prezes zarządu Polskich Kolei Linowych.

Po uzyskaniu odpowiednich zgód przystąpiono do realizacji budowy. W czerwcu 2021 roku, podczas uroczystego spotkania w Solinie zaprezentowano dokładny plan inwestycji, który od samego początku nazywany był jednym z modelowych działań w ramach aktualnej strategii spółki PKL. Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, zwrócił wówczas szczególną uwagę, że głównym założeniem jest stworzenie atrakcyjnej, całorocznej oferty turystyczno-rekreacyjnej, wykorzystującej potencjał tego regionu, przy jednoczesnym zachowaniu naturalnych walorów środowiskowych.

Nowoczesne, bezpieczne i jakościowe rozwiązania

Kolej w Solinie wyposażono w najnowsze technologie, które zapewniają najwyższy standard bezpieczeństwa, a systemy napędu awaryjnego oraz newralgiczne elementy kolei zostały zdublowane oraz umożliwią bezpieczne sprowadzenie pojazdów do stacji.

Do prac wykorzystano specjalistycznego drona, który wzniósł się na wysokość ponad 75 metrów, by rozciągnąć linę z kewlaru o średnicy 1 mm. Po tym rozciągnięte zostały liny o średnicach 3 mm i 10 mm oraz ta stalowa licząca 24 mm – rozłożona przy użyciu wyciągarek. W kolejnej fazie na podpory nałożono linę docelową o średnicy 47 mm – po niej kursują gondole.

Na trasie kolei znajduje się pięć podpór o różnych wysokościach. Dlatego pasażerowie wagonika mogą podziwiać niezwykłe krajobrazy, jezioro oraz monumentalną solińską zaporę z różnych wysokości. Podpory, w tym podpora nr 3 - licząca 75 metrów - to najwyższa podpora kolei linowej w Polsce. Wraz z nią postawiono także pozostałe cztery – o wysokości 48, 28, 19 i 17 metrów.

Transport wagoników ze Szwajcarii do Soliny

20 lutego do Soliny przyjechały gondole. Sprzęt trafił w ten zakątek Polski prosto ze Szwajcarii, a przywiozła go Iwona Blecharczyk, najpopularniejsza kobieta w Polsce jeżdżąca samochodami ciężarowymi, a także popularna youtuberka. Twórczyni samochodowego kanału Trucking Girl w serwisie internetowym YouTube.

Czytaj więcej wbieszczady.pl

newsletter
Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij