8 lutego 2020 r. w Rymanowie przedstawiciele 5 stowarzyszeń z południowego Podkarpacia (w tym Łączy Nas Sanok oraz Stowarzyszenie Aktywny Beskid, Krośnieńskie Towarzystwo Cyklistów, TS Sokół Jasło, MTB MOSiR DUKLA ) i jedno z Małopolski (GorliceBike.pl) podpisali deklarację o współpracy na rzecz budowy drogi rowerowej – Rowerstrada Solina-Zakopane. Spotkanie otworzył Burmistrz Rymanowa – Wojciech Farbaniec. Przedstawiciel Stowarzyszenia ŁNS – Grzegorz Wilusz przedstawił zgromadzonym społeczną koncepcję malowniczej trasy rowerowej w dolinie Sanu zwanej Velo San łączącej Sanok, Zagórz i Lesko. Warto dodać, że na zlecenie Gminy Miasta Sanoka w opracowaniu jest już koncepcja przebiegu tej trasy w granicach miasta. Stowarzyszenia uzgodniły, że będą wspólnie podejmować działania promocyjne i lobbingowe na rzecz budowy tej trasy, w szczególności poprzez eventy rowerowe, spotkania z samorządowcami i petycje. Relację z tego spotkania zarejestrowała TVP Rzeszów, Polskie Radio Rzeszów oraz przekazały lokalne portale.
Ideą Porozumienia jest nawiązanie ścisłej współpracy Stowarzyszeń – sygnatariuszy dla skutecznej promocji i lobbyingu w celu zbudowania szerokiego społecznego poparcia dla koncepcji budowy długodystansowej trasy rowerowej łączącej Solinę z Zakopanem (Rowerstrada Solina – Zakopane).
Koncepcja zakłada budowę dwóch tras rowerowych w obrębie województwa podkarpackiego tj. Velo Karpatia i Velo San oraz trasy Velo Beskid i Velo Ropa w województwie małopolskim.
Velo San będzie trasą przebiegającą malowniczą doliną Sanu. Swój początek będzie miała w Sanoku, skąd doliną rzeki będzie prowadzić do Zagórza i Leska, następnie do Jeziora Solińskiego, a w dalszej perspektywie do źródeł Sanu. W planach jest także, połączenie trasy Velo San z Sanoka w kierunku północnym ze Wschodnim Szlakiem Rowerowym Green Velo w okolicach Dynowa.
Velo Karpatia miałaby swój początek na granicy województwa małopolskiego tj. miasto Biecz – gmina Skołyszyn (Podkarpacie). Następnie ma przebiegać w kierunku wschodnim, przez Jasło, Krosno, Iwonicz, Rymanów w kierunku Sanoka, gdzie ma łączyć się z planowaną trasą rowerową – Velo San.
Velo Beskid to koncepcja trasy w realizowanym przez samorząd Województwa Małopolskiego projekcie Zintegrowanej Sieci Tras Rowerowych Velo Małopolska przebiegająca od Biecza przez Gorlice, Grybów do Nowego Sącza gdzie łączy się z oddaną w większości do użytku drogą rowerową do Zakopanego (Velo Dunajec).
Velo Ropa prowadziła by wzdłuż biegu rzeki Ropa, ku jej źródłom, do miejscowości Wysowa-Zdrój. Stąd kierowała by się przez malownicze tereny Beskidu Niskiego do Krynicy Zdrój, łącząc te uzdrowiska. Dalej w kierunku Zakopanego można będzie dojechać istniejącymi drogami Velo Krynica-Zdrój, Euro Velo 11 i Velo Dunajec.
Planowane trasy województwa podkarpackiego tj. Velo San i Velo Karpatia w połączeniu z trasami województwa małopolskiego, tj. Velo Beskid, Velo Ropa oraz istniejącymi już Velo Dunajec, Velo Krynica i Euro Velo 11 będą tworzyć docelową trasę rowerową Solina – Zakopane.
Stowarzyszenia – Sygnatariusze Projektu będą podejmować wspólne, aktywne działania aby zachęcić Władze Samorządowe ze wsparciem Władzy Państwowej i Unii Europejskiej do wykonania koncepcji, projektu i budowy wydzielonych i bezpiecznych dróg rowerowych Velo Karpatia, Velo San, Velo Beskid i Velo Ropa wraz z oznakowaniem i infrastrukturą towarzyszącą taką jak tablice informacyjne, wiaty, miejsca obsługi rowerzystów.
Zdaniem Stowarzyszeń – sygnatariuszy budowa tych tras stworzy rowerowy „kręgosłup karpacki” i przyczyni się istotnie do promocji turystyki rowerowej i aktywnych form spędzania wolnego czasu przez mieszkańców Podkarpacia i Wschodniej Małopolski. Trasy te mają ogromny potencjał, przyciągną turystów przez utworzenie atrakcyjnej i bezpiecznej trasy do rodzinnych wycieczek rowerowych z możliwością ich rozwoju w przyszłości przez lokalne samorządy poprzez budowę tras łącznikowych, pętli, itp. do miejscowych atrakcji.
Planowana droga rowerowa przebiega w pobliżu linii kolejowej nr 108 Stróże – Krościenko co po jej docelowej modernizacji, zapewnieniu taboru przyjaznego rowerzystom oraz dogodnej oferty przewozowej umożliwi rozwój kombinowanej turystyki rowerowo-kolejowej, co przyczyni się do zmniejszenia ruchu samochodowego w obszarze projektu a tym samym emisji spalin.
Podkreślić należy, że w dobie zmian klimatycznych i związanej z tym koniecznej zmiany mentalności społeczeństw w kierunku ochrony środowiska, promocji i rozwoju transportu niskoemisyjnego a zarazem zdrowego i aktywnego trybu życia, powinno się promować komunikację rowerową jako tanią i naturalną alternatywę dla pojazdów mechanicznych.